OOP - Object Oriented Programming

Dependency Injection Nedir ?

Dependency Injection Nedir ?
Bu makaleyi Değerlendirin
Bu yazı 180 kere görüntülenmiştir.

Merhaba bu yazımızda sizlerle C# .Net ile Dependency Injection konusunu ele alacağız.Dependency Injection ; Nesneye dayalı programlama metodolojisinde önemli bir yeri olan gevşek bağlı (loosely coupled) yazılım tasarım metodunun bir uygulanış yöntemidir. Sınıfların ve katmanların olabildiğince birbirine gevşek bağlı olması ileride proje için hayat kurtarıcı bir öneme sahiptir. Gevşek bağlanmayan doğrudan düz kod antipattern veya yanlış oop yazılım dizaynı ile yapılan projelerde, proje büyüdükçe veya bittikten sonra gelecek olan bir veya birkaç değişiklik projeyi çöpe çevirebilir veyahut içinden çıkılmaz anlaşılamaz bir kod yığını, kod yazılmaya korkulan bir canavara dönüştürür. Bu yüzden her zaman tasarımlarımızı YAGNI prensibinden geçirirken tasarım gevşek olacak ama süzgeç gevşek olmayacak 🙂 Yani gerekli bir ihtiyacı tutup en baştan elemeyeceğiz, YAGNI prensibine uydum demeyeceğiz. Lafı daha çok dolandırmadan örnek uygulama ile devam edelim.

Farzedelim ki bir gezi firmasına yazılım geliştiriyorsunuz. Firma araçla beraber şoför kiralayan bir organizator ile çalışıyor. İlk olarak sınıf tasarımlarımızı aşağıdaki yapalım.Sonra doğru ve yanlış olan tasarımlardan bahsedelim.

Yukarıdaki tasarımımız doğru olan sınıf ve interface tanımlamalarıdır. Şimdi bu sınıfları kullanarak organizasyonu yönetecek olan “Organizator” sınıfı yanlış olarak yazalım. Bakalım yanlış nasılmış ??

Yanlış “Organizator” aşağıdaki kodlar ile Program.cs den çağıralım

Şimdi tam burada gezi firmasına araba ile gezi yapmak isteyen bir müşteri talebi geldi. Firma sizi aradı ve artık araba ile gezi organizasyonu kiralayabilmek istediğini söyledi. Eski tasarımınızda bulunan aşağıdaki kodları yorum satırları ile kapatıp yerine CarDriver,CarPassenger sınıflarını tüketmeyi düşünebilirsiniz.

Böyle yaptığınızda otobüsle gezi yapmayı kapatmış oldunuz. Tasarıma organizator tipini belirtecek ilaveler yapabilirsiniz. If blokları ile organizator tipine göre nesne örnekleri türetebilirsiniz. Yine de bu sorununuzu çözmeyecektir. Yorum satırından kurtuldunuz fakat kodun tek yönlü işlevsizliğinden kurtulamadınız.

Peki nedir doğru olan “Organizator” sınıfı tasarımı ? İşte alt satırda

Şimdi bu kodu tüketecek olan program.cs

Evet işte gördüğünüz üzere 2 organizasyon yöntemini de if bloğu yada yorum satırına ihtiyaç duymadan destekleyebildik. Tasarımımız artık genişleyebilir ve kolay ,esnek ,yönetilebilir,kolay okunabilir şekilde , e daha ne isteyelim 🙂 Yeni ihtiyac doğduğunda IDriver  ve IVehicle Interfacelerden türeyen sınıflarımızı tanımladığımızda, organizator sınıfını tanımlarken constructor kısmında bu yeni ihtiyaçlarımızı geçtiğimizde, (Injection) sorunsuz çalışacaktır.

Özet olarak : Yanlış tasarımda organizator kısmında doğru bir genişleme yapmak mümkün değildir. Yeni ihtiyaç geldiğinde resmen proje çöp oluyor yada bin takla atarak kodlarda köklü bir değişiklik yapmak gerekiyor organizator sınıfı için. Doğru olan tasarımda ise , organizator sınıfı kendisine enjekt edilecek sınıfın implementasyonları bildiği için çağıracağı metodun ne olduğunu da biliyor. Organizator sınıfı yeni bir örnek oluşturulurken ,kendisini çağıracak sınıfa çalışabileceği sınıfları tanıtarak bu türe uygun sınıfları kabul edip gevşek bağa uygun olarak enjeksiyon gerçekleştiriyor. Böylece organizator sınıfı Interfaceler ile bir gevşek bağı kurup , alt sınıfları olan bağımlığı bitiriyor. İhtiyacınız ne ise onu sınıf olarak tanımlayıp ilgili interfaceden türetip parametre olarak veriyorsunuz . Dependency Injection, Inversion of Control adını verdiğimiz uygulama akışını değiştirme yönteminin özelleşmiş bir halidir. Olay bu kadar kolay, inşaAllah anlatabilmişimdir umuduyla saygılarımla 🙂

Not: Bu örneğin dinamik olanını IOC Container ile yapabilirdik. Configuration dosyasından alacağımız bir config ayarları ile hangi nesnenin oluşturulacağını dinamik olarak belirleyebiliriz. Bu konudaki örneği IOC Container yazımda yapmış olacağım

Benzer Yazılar:

İlk yorum yazan sen ol.

Yorum yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir